Menu Sluiten

7 Tips om als Sociale Media Manager aan de slag te gaan

Als jij, een ambitieuze ondernemer met een passie voor sociale media, je carrière wilt uitbouwen als sociale media manager, dan heb ik goed nieuws voor je! Ik begrijp dat het een spannend ondernemersavontuur is waar je aan begint, en ik sta klaar om je te helpen jouw portfolio naar nieuwe hoogten te brengen. Met mijn eigen ervaring als sociale media expert en mijn opleiding voor sociale media managers in de kijker, gaan we samen op weg naar succes!

1. Onderwijs jezelf: Investeer in een gespecialiseerde opleiding voor sociale media managers om je kennis en vaardigheden te vergroten. Maar wees kritisch.

Een van de eerste stappen die ik je aanraad is om jezelf goed te bewapenen met de juiste kennis en vaardigheden. Daarom wil ik graag het belang benadrukken van een gespecialiseerde opleiding voor sociale media managers. Mijn eigen opleiding is ontworpen om jou de meest actuele trends en strategieën bij te brengen, evenals essentiële vaardigheden zoals content creatie, strategisch denken en datagestuurde analyse. Het is de perfecte springplank om je ondernemersreis in de wereld van sociale media te starten. Maar ik geef je niet enkel de theorie mee. Ik begeleid jou ook echt om een authentieke sociale media manager te worden. Ik geloof namelijk niet in een one size fits all strategie. En ik zie dat veel sociale media opleidingen iedereen wel een one size fits all oplossing proberen te verkopen. Wat ik dan vaak hoor van personen die zo’n grote cursus gevolgd hebben, is dat ze er eigenlijk niet veel mee zijn omdat ze niet weten hoe ze het allemaal moeten omzetten naar een manier dat voor hun werkt. En dat is wat mijn opleiding onderscheidt van anderen. Mijn persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat jij je gesteund voelt tijdens jouw ondernemersavontuur.

2. Embrace het Ondernemersavontuur: Wees creatief, moedig en durf nieuwe strategieën uit te proberen om jezelf te onderscheiden.

Nu je de nodige kennis hebt vergaard, is het tijd om je eigen pad te creëren. En dat is waar ik je graag wil inspireren om het ondernemersavontuur aan te gaan. Met het Match&Grow-programma, dat ik met trots leid, verbind ik ambitieuze sociale media managers zoals jij met de beste opdrachten. Samen bouwen we aan een netwerk van gelijkgestemde professionals en stimuleren we elkaar om nieuwe, creatieve strategieën te ontwikkelen. We omarmen het ondernemerschap en durven uit te blinken in wat we doen! Maar natuurlijk is het belangrijk dat ik al een deel van jouw werk kan zien en deze ook aan de klant kan tonen. Want het moet matchen. En veel sociale media managers die bij mij aankloppen zeggen al snel dat ze geen portfolio hebben omdat ze nog geen klanten hebben. Er zijn heel veel manieren om een portfolio op te bouwen. Misschien heb je ondernemers in je familie waar je enkele weken de socials van mag overnemen? Of kan je eenmalig een opdracht gratis of aan zeer lage tarief doen om je portfolio op te bouwen? Of je bedenkt zelf een case waar je enkele visuals en captions voor uitwerkt? En natuurlijk het allerbelangrijkste: Jouw eigen socials zijn jouw visitekaartje, en dus ook jouw portfolio.

3. Bouw je Netwerk: Verbind je met anderen binnen de branche, zowel online als offline, om waardevolle relaties op te bouwen.

Sociale media managers werken voornamelijk heel veel alleen van thuis uit. Je hebt wel eens contact met je klanten, maar collega’s heb je niet. En dat kan al heel snel eenzaam aanvoelen. Daarom is het extra belangrijk om je te omringen met andere ambitieuze ondernemers. Er zijn heel veel online opties, maar ik vind de meerwaarde van offline netwerken nog altijd duidelijk groter. En voor iedereen is er wel een netwerkevent dat past. Ik ben persoonlijk zelf geen fan van grote netwerkevents waar het vooral om zoveel mogelijk sales draait. Daarom organiseer ik zelf ondernemerswandelingen en ondernemersontbijten of -drinks in kleine groep van maximum 10personen zodat we andere ondernemers kunnen leren kennen en ook gewoon een leuke tijd kunnen hebben. Want vaak denken we dat we de enige zijn die tegen bepaalde dingen aanlopen, maar in de werkelijkheid maakt iedereen zo’n dingen wel mee en kan je dus ook heel veel van elkaar leren.

4. Show, don’t tell: Creëer een indrukwekkend portfolio dat jouw expertise en successen op een visueel aantrekkelijke manier laat zien.

Een van de beste manieren om je expertise te tonen, is door je werk te laten spreken. Zoals ik al eerder zei, moedig ik je dan ook aan om een opvallend portfolio samen te stellen. Laat je meest succesvolle campagnes zien, deel voorbeelden van content die je hebt gemaakt en geef inzicht in de resultaten die je hebt behaald voor je klanten of andere cases. Met een visueel aantrekkelijk en resultaatgericht portfolio ben ik ervan overtuigd dat potentiële klanten niet anders kunnen dan onder de indruk zijn van jouw skills als sociale media manager.

5. Wees Data-slim: Maak beslissingen op basis van inzichten en analyseer de resultaten om je strategie te optimaliseren.

Ik zie zo vaak dat ondernemers vasthouden aan een strategie dat voor hun niet werkt, puur omdat het een strategie is die door ‘iedereen’ aangeraden wordt. Dat is niet hoe het werkt. Sociale media is ook veel cijferanalyse. Welke posts doen het goed? Welke dagen is er de meeste interactie? Welke hashtags moeten we gebruiken? Dat zijn allemaal dingen die geanalyseerd moeten worden om tot een succesvolle strategie te komen. En een succesvolle strategie neemt tijd om te vinden, maar moet natuurlijk ook geregeld bijgestuurd worden. Neem dus geregeld die cijfers onder de loep en durf bij te sturen waar nodig.

6. Be yourself: Let your unique personality shine through in your work and online presence, because authenticity attracts people.

Moet ik je nog vertellen dat je heus niet de enige sociale media manager in het land bent? Dat weet je ondertussen wel. Je bent ook niet de enige in je dorp, en waarschijnlijk zelfs niet in je straat! Sociale media managers zijn er dus met overvloed. Wat maakt jou dan anders? Dat ben jij. Iedere sociale media manager is uniek, omdat zijn of haar creativiteit in het werk zit. Niemand maakt vanaf nul dezelfde soort visual, of dezelfde soort tekst, of dezelfde soort hashtags,… Er zijn dus veel factoren die je onderscheiden. En dan natuurlijk ook de manier van werken. Ga jij bij de klant langs? Of hoeft je klant zich helemaal niet bezig te houden met de socials? Of misschien werk je wel samen met een fotograaf waardoor je een totaalpakket kan aanbieden? Durf jezelf als unieke factor te zien. En maak duidelijk waarom klanten voor jou moeten kiezen.

7. Blijf op de hoogte: Blijf leren en groeien om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en trends in de sociale media wereld.

Terwijl je groeit en je portfolio uitbouwt, is het belangrijk om te blijven leren en jezelf te ontwikkelen. Ik ben er om je te begeleiden en samen ontdekken we de nieuwste ontwikkelingen en trends in de sociale media wereld. Mijn doel is om jou te ondersteunen in jouw reis naar succes en je te helpen een waardevolle asset te worden voor je klanten.

Kortom, ik ben ervan overtuigd dat jouw ondernemersavontuur als sociale media manager een succes zal worden. Met mijn sociale media opleiding en het Match&Grow-programma aan jouw zijde, ben je klaar om de digitale wereld te veroveren. En met mijn ondernemersevents bouw je ook aan de nodige real life relaties om je niet eenzaam te hoeven voelen in het ondernemerschap. Wees jezelf, wees creatief en wees niet bang om risico’s te nemen. Samen zullen we jouw portfolio laten schitteren en jouw naam laten uitblinken in de sociale media wereld!

Veel succes en plezier op deze geweldige ondernemersreis!

Liefs

Andreia

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop