Menu Sluiten

Waarom sociale media managers niet op commissie horen te werken

“Ik zoek iemand om mijn sociale media uit handen te nemen, graag op commissie.”

Wekelijks. Minstens. Dat ik zo’n oproepen zie passeren, of zelfs in mijn inbox terecht komen.

Vraag jij jouw drukker om jouw flyers op commissie te drukken? Ah, dat gaat niet?

That’s exactly my point. Geen één drukker gaat iets voor jou drukken op commissie.

Waarom?
Omdat je ze betaalt voor het werk dat ze leveren. Je kunt niet weten hoeveel klanten je erbij krijgt via die flyers. Het is een hulpmiddel voor je naamsbekendheid. En trouwens, zij zijn niet verantwoordelijk voor jouw sales.
En hetzelfde met een SMM.
Een social media manager (of expert indien de strategie ook aangepakt wordt) gaat jouw naamsbekendheid een boost geven. Die gaat ervoor zorgen dat je zichtbaar bent. En onrechtstreeks zal dat ook voor meer klanten zorgen.

Iemand moet iets 7x zien voor dat het blijft hangen. En pakt dat iemand 1/3 van je posts ziet, wat al héél ambitieus is, wilt dat zeggen dat er 21x over je aanbod gepost moet worden voor dat het een potentiële klant opvalt.

Maar dan is die nog geen klant.
Meestal gaat die dan op je website kijken. Gaat die zoeken wie je bent. Kijken of er een klik is met jou en jouw product/dienst. Misschien een mailtje sturen.
En dit zijn allemaal punten waar een SMM geen grip op heeft.

En als die persoon uiteindelijk klant wordt, hoe weet je met zekerheid of die via sociale media komt of een ander medium? Dat kan je nooit zeker weten. Dus moet de SMM hier dan een commissie voor krijgen of niet? In mijn ogen zou de SMM dan op iedere verkoop commissie moeten krijgen. Want de dag van vandaag gebeuren er heel weinig online verkopen zonder dat er op de social media is gekeken. Dus dat gaat altijd een belangrijke factor zijn.

Maar laten we dan ook even de rekensom doen. Stel dat je een SMM vindt die op commissie wilt werken. Dat gaat een heel goede strategie nodig hebben, mooi beeldmateriaal, grote online aanwezigheid,… het moet een plan worden die gegarandeerd voor veel verkopen zou zorgen.

Maar dan spreken we in normale pakketprijzen al over minstens €1k per maand.
Een commissie van 20% zou dan willen zeggen dat er maandelijks minstens €5k aan verkopen zouden moeten zijn. Maar een SMM gaat pas dit risico aangaan als die weet dat de kans om er meer uit te halen groter is dan in zijn eigen voeten te schieten. Dus die €5k omzet? Die ziet die al liever verdubbelen. Want waarom zou die zoveel risico nemen voor een klant, om er evenveel aan te verdienen als bij een klant die zijn werk gewoon respecteert en waardeert?

Ah, en wat me nog opvalt.
Ik heb nog niemand met een goed draaiende business zien vragen voor een SMM op commissie.

Wel kreeg ik deze vraag al o.a. van een juwelenontwerpster met een omzet van €1k per maand en die alles met de hand maakte, in bijberoep. En dus uiteraard snel aan een plafond zou zitten omdat ze beperkt was in tijd.

Neem je business serieus. Investeer als je resultaten wilt zien.

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop