Menu Sluiten

Een Facebook-trol walgde van mijn prijs. Dit is waarom het mij niks boeide.

Ondernemen is een avontuur vol ups en downs. Het kan uitdagend zijn, en soms voelt het alsof je er alleen voor staat. In deze blog voor ambitieuze ondernemers deel ik mijn ervaringen en inzichten over hoe een positieve mindset in het ondernemerschap een cruciale rol speelt.

Ze walgde van mijn prijs…

Laat me je meenemen naar een recente ervaring die ik had. Zoals je misschien al wel weet, organiseer ik geregeld ondernemersevents om ambitieuze ondernemers in kleine groep samen te brengen. Het is een laagdrempelige en gezellige manier van netwerken, wat heel interessant is voor startende en introverte ondernemers, maar waar iedere (toekomstige) ondernemer welkom is.

Ik plaatste enkele aankondigingen voor mijn ondernemerswandelingen in Facebookgroepen. Dit is een geweldige manier om mijn evenementen onder de aandacht te brengen en dit pas ik al toe sinds mijn allereerste event. Maar ik kreeg een negatieve reactie over de prijs die me even goed deed lachen. ‘Oh My God! Wat een prijzen 🤮’

Het eerste wat me opviel was de naam van deze persoon: Karen. Nu, ik oordeel niet op basis van namen of wat dan ook, maar het deed me wel lachen, omdat Karen soms wordt geassocieerd met kritische, zagende opmerkingen.

Ik klikte op haar profiel en het het was meteen duidelijk dat dit iemand was die de hele dag op Facebook doorbracht met het bekritiseren van anderen. Mijn eerste gedachte was dat dit een persoon was die niks beters te doen had, en ik twijfelde even of ik moest reageren. Uiteindelijk besloot ik dat wel te doen en benadrukte ik de waarde van mijn ondernemerswandelingen. Want natuurlijk zien andere mensen die opmerking ook, en ik vond het niet zo fijn om zomaar publiekelijk aangevallen te worden. De prijs van € 33,- omvat niet alleen de wandeling, maar ook de kans om gelijkgestemde ondernemers te ontmoeten, mijn expertise en die van anderen, en waardevolle contacten te leggen. De meeste wandelingen zijn telkens volzet en vaak komen de ondernemers ook meerdere keren terug. Daaruit kan ik wel afleiden dat ze de wandelingen dus wel de moeite waard vinden, anders zouden ze niet terug komen.

Kritiek of constructieve feedback?

Het is belangrijk om dergelijke negatieve opmerkingen niet persoonlijk op te vatten. Soms hebben mensen gewoon een slechte dag en projecteren ze hun frustraties op anderen. Hoe sterk je mindset ook is, dergelijke reacties kunnen je raken. In eerste instantie lachte ik erom, maar het deed me ook nadenken over hoe we als ondernemers met kritiek moeten omgaan. Het is niet ongewoon om kritiek te krijgen, vooral van mensen die je aanbod niet begrijpen. Er is een groot verschil tussen mensen die je diensten kennen en waarderen en degenen die dat niet doen en de moeite ook niet nemen om je te leren kennen. Het is van cruciaal belang om te weten wat je waarde is en waarom mensen bereid zijn te betalen voor wat je aanbiedt.

Ten slotte wil ik je laten weten dat mijn ondernemerswandelingen nog steeds plaatsvinden. Als je geïnteresseerd bent in deelname, kun je je inschrijven via idree.be/events. Want ondernemen hoeft niet eenzaam te zijn!

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop