Samenwerkingen vragen om wederzijds vertrouwen.
Tot wanneer moet je denken: ‘Klant is koning’? Eigenlijk vragen samenwerkingen toch om wederzijds vertrouwen. Moet je daarom elke keer maar doen wat de klant van jouw vraagt, ook al gaat dat helemaal tegen jouw principes of expertise in? Nee, helemaal niet! De klant is koning maar samenwerkingen vragen toch om wederzijds vertrouwen.
De laatste tijd valt er mij op dat sommige mensen te kritisch willen zijn. En normaal zeg ik dat een mens nooit te kritisch kan zijn. Maar wanneer mensen naar mij toe komen die geen enkele kennis en ervaring hebben met wat ik doe, en dan enkel maar alles kunnen afbreken zonder het zelfs proberen te formuleren als opbouwende kritiek, stel ik mij toch vragen…
Mensen zijn soms veel te negatief. Alles willen ze naar hun eigen zin hebben, en staan niet open om in gesprek te gaan. Maar wanneer het op het einde fout loopt, heb jij het natuurlijk weer gedaan. Terwijl je eigenlijk uiteindelijk maar gewoon je mond dicht hield en deed wat ze vroegen, meestal al na veel discussie.
Dagelijks ben ik bezig met uit te zoeken wat het beste is voor de ondernemingen waar ik mee samen werk. Dagelijks ben ik uren bezig met opzoekwerk, ideeën te noteren, nieuwe dingen te leren,… Allemaal om hun het beste te kunnen geven. Dan is het wel zuur wanneer je achteraf merkt dat sommigen uw werk zelfs ongedaan maken. Wanneer je er dan achter vraagt krijg je antwoorden als ‘Maar ik vind dit mooier.’ of ‘Ik heb ergens gelezen dat dit beter is.’. Wanneer je dan vraagt waar ze die info vandaan hebben gehaald geven ze meestal een of anderen site door die al minstens 5 jaar geen enkele aanpassing heeft gekend.
Dan vraag ik mij echt maar één ding af: Waarom werk je met mij samen en waarom geef je geld uit aan mij als je het toch zo nodig vindt om alles zelf te doen?
Om succesvol te ondernemen moet je samenwerkingen aangaan. Je moet durven loslaten waar jij niet goed in bent. Daarom moet je natuurlijk niet alles gewoon aannemen wat een ander zegt. Maar je moet wel vertrouwen hebben in de andere zijn expertise. Vragen stellen en eigen mening mag altijd, dat heb ik zelfs heel graag! Maar de manier waarop is wel erg belangrijk.
Wil je dat vertrouwen niet hebben? Wil je toch alles zelf onder controle houden? Één wijze raad dan: doe het ook zelf en bespaar u de centen dan. Maar dan kan ik je ook vertellen, je gaat heel snel merken dat je niet groeit.
Ben jij wel klaar voor een samenwerking met wederzijds vertrouwen? Dan wil ik graag eens kennismaken!