Menu Sluiten

De waarde van een social media manager: waarom commissie niet de juiste aanpak is

Als ondernemer ben je ongetwijfeld al bekend met de vele oproepen die circuleren waarin mensen op zoek zijn naar iemand die hun sociale media kan beheren, en dit liefst op commissiebasis. Het is een interessante benadering, maar laten we eens nadenken over waarom dit misschien niet de meest effectieve manier is om je sociale media te laten beheren.

Stel je eens voor dat je naar de drukker gaat en vraagt of ze jouw flyers op commissie willen drukken. Je zult waarschijnlijk verbaasde blikken ontvangen, want geen enkele drukkerij zal bereid zijn om zoiets te doen. Maar waarom niet?

Het antwoord is vrij eenvoudig: je betaalt de drukker voor het werk dat ze leveren. Je kunt niet exact meten hoeveel klanten je zult krijgen door middel van die flyers. Ze dienen voornamelijk als een hulpmiddel om je naamsbekendheid te vergroten, maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je eigen verkoopresultaten.

Dit geldt ook voor een social media manager.

Een social media manager, of zelfs een expert die de strategie aanpakt, zal zich richten op het vergroten van je online zichtbaarheid en het stimuleren van je naamsbekendheid. Dit zal indirect ook leiden tot meer klanten. Maar het vergroten van je klantenbestand is niet de enige reden om een social media manager in te huren.

Er wordt vaak gezegd dat iemand iets zeven keer moet zien voordat het blijft hangen. Als we aannemen dat een derde van je posts door iemand wordt gezien, wat al een optimistische schatting is, betekent dit dat je ongeveer 21 keer over je aanbod moet posten voordat een potentiële klant op de hoogte is van wat je precies aanbiedt.

Maar dat betekent niet automatisch dat die persoon een klant wordt.

In de meeste gevallen zal een potentiële klant je website bezoeken en onderzoeken wie je bent en wat je te bieden hebt. Ze willen een klik voelen met jou en jouw product of dienst. Misschien sturen ze zelfs een e-mail. Dit zijn allemaal aspecten waar een social media manager geen controle over heeft.

En zelfs als die persoon uiteindelijk klant wordt, is het moeilijk om met zekerheid te zeggen of ze via sociale media bij jou terecht zijn gekomen of via een ander kanaal. Het is vrijwel onmogelijk om dit met absolute zekerheid vast te stellen. Moet de social media manager dan een commissie ontvangen voor elke verkoop? Naar mijn mening zou dit betekenen dat de social media manager voor elke verkoop een commissie zou moeten ontvangen, aangezien tegenwoordig bijna geen enkele online verkoop plaatsvindt zonder dat er op sociale media is gekeken. Het is altijd een belangrijke factor.

Laten we echter eens naar de cijfers kijken. Stel dat je een social media manager vindt die bereid is om op commissiebasis te werken. Een dergelijke strategie vereist een goed doordacht plan, aantrekkelijk beeldmateriaal en een sterke online aanwezigheid. Het zou een strategie moeten zijn die gegarandeerd tot veel verkopen leidt.

Maar zelfs in een gemiddeld pakket betaal je al snel minstens €1.000 per maand aan een social media manager.

Als je dan een commissie van 20% toepast, betekent dit dat er maandelijks minstens €5.000 aan verkopen moet zijn om de social media manager te kunnen betalen. Een social media manager zal alleen bereid zijn dit risico te nemen als de kans op hogere opbrengsten groter is dan de kans om te falen. In werkelijkheid wil de social media manager waarschijnlijk de omzet verdubbelen, want waarom zou hij of zij zo’n groot risico nemen voor dezelfde beloning als bij een klant die het werk van de social media manager waardeert en respecteert?

Ik wil ook graag iets opmerken over een patroon dat me is opgevallen.

Ik heb nog nooit iemand gezien met een succesvol bedrijf die op zoek was naar een social media manager op commissiebasis.

Daarentegen heb ik deze vraag wel ontvangen van bijvoorbeeld een juwelenontwerpster die momenteel een maandelijkse omzet van €1.000 heeft en alles met de hand maakt in bijberoep. Het was duidelijk dat ze snel tegen haar grenzen gin aanlopen, aangezien ze beperkt was tot haar eigen tempo van werken.

Neem je bedrijf serieus. Investeer als je resultaten wilt zien.

Het beheren van sociale media is een professionele taak die expertise en tijd vereist. Als je serieus genomen wilt worden in de online wereld, is het essentieel om te investeren in een competente social media manager. Iemand die je merk kan laten groeien, je naamsbekendheid kan vergroten en je kan helpen nieuwe klanten te bereiken.

Sociale media spelen een steeds grotere rol in onze samenleving, en het is van cruciaal belang om je aanpak serieus te nemen. Dus, als je op zoek bent naar iemand om je sociale media uit handen te nemen, overweeg dan om te investeren in een goede social media manager die je kan helpen je doelen te bereiken en je bedrijf naar nieuwe hoogten te tillen.

En geen idee waar je op zoek moet naar een social media manager?

Daar help ik je dan heel graag bij. Ik ga namelijk voor jou op zoek naar de social media manager dat de ideale match is voor jou en jouw business. Stuur mij snel een berichtje om vrijblijvend het intake-formulier te ontvangen.

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop